What's is a name

What’s in a name?

Dahlia’s een naam geven.

Kenora Jubilee, Kenora Valentine, Kenora Wow. Dit zijn enkele van de vele Kenora-soorten. Ze zijn afkomstig van de Amerikaanse dahlia-liefhebber Gordon Leroux en genoemd naar het stadje ”Kenora”, zijn geboorteplaats in Ontario.

In 1992 kwam daar Kenora Macop-B, een donkerrode, grootbloemige, gefranjerde cactus-dahlia bij. Toen iemand zich de herkomst van de naam afvroeg, nam hij contact op met Gordon, en dat leverde hem het volgende verhaal op:

Bij Gordon was kanker geconstateerd en chemotherapie was voor hem onvermijdelijk. Hij kreeg daarvoor een combinatie van 6 medicijnen toegediend:

Methodrixate

Adriamycin

Cyclophosphamine

Ovine

Prednison

Bleomycin

Uit dankbaarheid voor deze levensreddende medicijnen noemde hij zijn nieuwste aanwinst Kenora MACOP-B. En als herinnering aan de vele bloedtesten die hij moest ondergaan, viel zijn keuze op deze donkerrode zaailing.

Is het je door kruisen gelukt om een nieuwe dahlia te kweken, dan kun je dat soort op jouw naam laten registreren. Nieuwe tulpensoorten worden in Nederland geregistreerd, maar voor de dahlia moet je in Engeland zijn, bij de Royal Horticultural Society in Wisley.

Voordat de voorgestelde naam wordt geregistreerd, wordt er eerst gekeken of de naam al bestaat. Om verwarring te voorkomen mag de naam niet teveel op een bestaande naam lijken (minimaal drie letters verschil).

Sommige dahlia’s krijgen verschrikkelijke namen, zoals een Amerikaans soort, dat in 1965 ”Nachtmerrie” werd gedoopt!

Maar er zijn ook prachtige vondsten, waarbij de naam vaak al een aanwijzing is voor de kleur, zoals Café au Lait (roomkleurig), Vulkaan (rood), Mount Everest (wit) of Crème de Cassis.

Veel dahlia’s worden naar familieleden vernoemd. Namen van politici wordt afgeraden. ”Anna Lindh” de vermoorde Zweedse politica vormt hierop een uitzondering.

Kwekers benoemen hun nieuwe spruiten vaak met een speciale naam. Zo weet iedereen dat ”Hapet”-dahlia’s afkomstig zijn van PETer HAslhofer uit Oostenrijk. Weer anderen noemen hun nieuwe soorten vaak naar hun woonplaats, zoals Glory of Heemstede, Beauty of Aalsmeer.

Voor Nederland exportland is het van belang dat de naam ook goed klinkt in het Duits, Engels of Frans. Dus liever geen namen met typisch Nederlandse klanken, die voor buitenlanders onuitsprekelijk zijn, zoals de ”ij” of ”sch”.

Wilt u een dahlia registreren, dan kan de NDV u hierbij wellicht helpen.

Afbeelding van What's is a name

© Copyright 2024. Website door: Gibreto.