Het land van al mijn dromen

De botanische naam ontleent de dahlia aan de Zweedse botanicus Andreas Dahl door wie ooit de eerste zaadjes in Nederland terecht zijn gekomen. De dahlia dankt dus haar naam aan deze Botanicus. Dahl. Dat de dahlia vanuit Mexico naam nederland kwam, dat weten we zolangzamerhand wel. De dahlia zoals we hem nu kennen en toepassen lijkt niet echt meer op de bloemen die ooit vanuit Mexico naar ons land geïmporteerd zijn. Wil je iets meer over weten over de oorsprong van de dahlia, kijk dan onder het kopje ‘Dahlia’s op het menu’ daar is meer te lezen over het hoe en waarom de dahlia ooit is meegenomen is door de Hollanders.

Als je nu in Mexico komt is de dahlia nog wel in zijn oorspronkelijke vorm te vinden. Heel veel zelfs. Ze groeit er gewoon langs de kant van de weg in de berm, net zoals de Oleanders en de Bougainville in Spanje. Door het warme klimaat blijft de knol van de dahlia imperialis in de grond behouden. Ook hier in Nederland wil men er moeite voor doen de ‘Dahliaboom’ in de tuin of in een kuip te laten opgroeien tot een spectaculaire plant. Minstens twee meter hoog, als het niet meer is. De hele zomer groeit de plant gestaag om pas aan het einde van oktober zijn bloemknoppen te laten zien. Helaas laat ons klimaat deze knoppen meestal al vroeg ten onder gaan. Hoewel, een enkele keer komt er toch een voorzichtig lila bloemblaadje tevoorschijn en met een heel zacht najaar een paar bloemen. (zie foto) Het klimaat is dan wel veranderd, we halen de juiste temperatuur bij lange na niet om alle knoppen open te krijgen.

De dahlia is in Mexico de nationale bloem. Niet zozeer de oervorm maar meer de siervorm zoals deze bij ons ook zeer geliefd is. Bij het festival ‘Dia’s des los muertos’, bij ons bekent als Allerheiligen en Allerzielen speelt de dahlia samen met de bloem het groot afrikaantje, een grote rol. Men gelooft dat op 1 november de zielen van overleden kinderen en op 2 november de zielen van overleden volwassenen, terugkeren naar aarde. Met de bloemen en bloemblaadjes worden de graven versierd en ook versiert men een altaar met offers voor de doden.

Afbeelding van Het land van al mijn dromen

© Copyright 2024. Website door: Gibreto.